Retro Poster en advertentie: 1950's Style


Recent kreeg ik de vraag om een advertentie te maken in de stijl van de jaren 1950. De esthetiek van de jaren 1950 posters en advertenties zijn heel interessant.
De jaren 50 waren een revolutionaire periode voor het tijdschriftontwerp in een vereenvoudigde moderne stijl met witruimte en pastelkleuren. Pastelkleuren waren overal te vinden. 
In de jaren 50 kwam er een designbeweging op die geldt als de belangrijkste grafische stijl van de 20ste eeuw op vlak van impact, duur en toepassingsmogelijkheden. De stijl begon in Zwitserland en wordt de Zwitserse typografie genoemd, internationaal de International Typographic Style. De dominantie van deze stijl op vele gebieden on de grafische vormgeving beslaat een periode van 20 jaar en is nog van invloed.
Grote namen uit de jaren 50 zijn Paul Rand, Cipe Pineles, Saul Bass en Alexey Brodovitch.

Typografisch gezien had de jaren 50 twee gezichten: een modernistische benadering met heldere, schreefloze letters zonder decoratieve details en aan de andere kant waren er heel decoratieve letters. Lettertypen van koppen in magazines waren vaak levendig en stonden niet perfect recht. Lettertypes werden in de opmaak vaak speels gebruikt. In de opmaak van pagina's werden kaders en decoratieve randen gebruikt. Kenmerkend voor de opmaak is dat er geen vast stramien meer werd gebruikt. 

De jaren 50 waren ook een periode van optimisme en er  kwam een einde aan rantsoenering en de economie groeide weer wat na de oorlog. In de reclamewereld werden heel vaak optimistische foto's gebruikt van blije, familiale taferelen. 
De stijl van de afbeeldingen in advertenties waren realistisch geschilderde illustraties en dan nog vaak van pin-up dames en huisvrouwen.

De illustratieve stijl van de jaren 50 is in Photoshop redelijk eenvoudig na te maken. Hieronder al enkele voorbeelden van mijn 50's Style Ads (meer voorbeelden volgen).
 






Reacties

Populaire posts